Program „ Fascynująca Wielka Brytania” ma za zadanie poszerzyć płaszczyznę kontaktu uczniów z językiem angielskim. Dzięki innym drogom kontaktu z językiem uczniowie będą zaznajamiać się z kulturą i historią Wielkiej Brytanii, jednocześnie doskonaląc umiejętność używania i rozumienia języka angielskiego.
"Powiedz mi, a zapomnę
pokaż, a zapamiętam
pozwól wziąć udział
a zrozumiem"
KonfucjuszProgram autorski "Fascinating Great Britain”
Opracował:
Aleksander Marcinkowski
nauczyciel języka angielskiego
Gimnazjum Nr 2 w Morągu
1. Wstęp
Program „ Fascynująca Wielka Brytania” ma za zadanie poszerzyć płaszczyznę kontaktu uczniów z językiem angielskim. Dzięki innym drogom kontaktu z językiem uczniowie będą zaznajamiać się z kulturą i historią Wielkiej Brytanii, jednocześnie doskonaląc umiejętność używania i rozumienia języka angielskiego. Taka forma pracy jest efektywniejsza, mniej stresująca i przyjemniejsza dla ucznia.
Program został opracowany dla uczniów kl. I-III szkoły gimnazjalnej.
2. Cele:
Cele główne:
- motywowanie do efektywniejszej nauki języka angielskiego
- praktyczne poznanie jednego z krajów Unii Europejskiej
- wzbudzanie zainteresowania kulturą anglojęzyczną
Cele operacyjne:
Uczniowie:
- przełamują bariery w używaniu języka mówionego w rozmowach z innymi ludźmi zwłaszcza obcokrajowcami
- rozwijają zainteresowanie czytaniem tekstów w języku angielskim
- poznają kulturę i historię Wielkiej Brytanii.
- poznają życie codzienne Anglików poprzez kilkudniowe pobyty u rodzin angielskich w czasie wycieczki edukacyjnej do Wielkiej Brytanii
- dowartościowują się
- angażują się w działania wykraczające poza obowiązki szkolne
- reprezentują postawę otwartości na świat
3. Harmonogram zadań
Wieczór Haloweenowy Październik 2002
Kultura krajów, których języka się uczymy Listopad 2002
Konkurs na projekt „ Zabytki Londynu” Styczeń 2003
Teatrzyk w jęz. angiel. „Kopciuszek” marzec 2003
Prowadzenie gazetki ściennej o Wlk. Brytanii cały rok
Quiz ze znajomości zabytków Londynu Kwiecień 2003
Wyjazd z dziećmi do Londynu – pobyt u rodzin angielskich Maj 2003
4. Monitoring i ewaluacja
Monitoring to inaczej śledzenie i rejestracja procesu realizacji całości programu.
Zamierzam systematycznie gromadzić dokumentację z poszczególnych elementów programu, efektów konkretnych działań ( projekty młodzieży, prace z Quizu) ważnych wydarzeń ( wycieczka do Londynu, przedstawienie „Kopciuszek”)
Monitoring umożliwia ewaluację, czyli ocenę skuteczności programu. Ewaluację programu przeprowadzę poprzez rozmowy z uczniami, dyskusje, obserwację ich zachowania w określonych sytuacjach i umiejętne posługiwanie się językiem potocznym zwłaszcza podczas pobytu w Anglii.
Podsumowaniem tego programu będzie też ewaluacja odroczona – wielu uczniów dopiero w przyszłości wykorzysta nabyte umiejętności ( podczas wyjazdów zagranicznych).
Bibliografia
1. Języki Obce w Szkole Nr 4/2000 – CODN Warszawa
2. The World of English (roczniki 2001-2003)
3. The Guards. Changing of the guard. Trooping the colour the regiments. –Geraldine Christy. Macmillan Press Ltd 1972. Great Britain
4. Britain”s Kings & Queens – Adrian Hodgkins. Pitkin Unichrome Ltd 1990. Great Britain
5. Londyn – Anglia i Walia – wyd. Nelles Guide
6. M. Falkowska, R Majewski, B.Pawłowska – Wzory listów angielskich. – Wiedza Powszechna. Warszawa 1991.
Aleksander Marcinkowski